logotype

BMW M3 E30 (1986-1990)

Závodník pro každý den.

První výplod skupiny konstruktérů, sdružených v rámci BMW pod hlavičku oddělení Motorsport, byl představen v roce 1986. Stalo se tak po pěti letech vývoje od ukončení výroby legendárního supersportu M1 s motorem uprostřed a nutno říci, že šlo o projekt nadmíru zdařilý. Nová M3 byla koncipována jako všestranný závodní speciál pro rozmanité disciplíny nastupující "umírněnější" skupiny A, kde se měla stát hlavní zbraní BMW v boji s největším rivalem - Mercedesem 190 2.3-16. Původně měla být vyrobena jen homologační série 5000 ks,ta však byla pro veliký zájem na trhu, více než 3x překročena-vzniklo 18 000 vozů. Vůz v sobě spojoval patřičně sirové chování závodního vozu s praktičností rodinného sedanu. Když se k tomu přidalo pověstně bezvadné ovládání za všech okolností a správně agresivní říšský design, kultovní stroj byl na světě.

Vůz vyhrál po celém světě 1500 závodů a získal 50 mistrovských titulů a je dodnes nejúspěšnějším účastníkem závodů cestovních vozů.Hned v prvním roce to bylo vítězství v Evropském šampionátu, titul mistra světa a také mistrovský titul v Německu. O rok později přibyli tituly z Británie ,Francie a Evropy. Britská firma Prodrive také upravila 28 vozů na rally. Soutěžní M3 vyhrála na Korsice svůj první i poslední závod mistrovství světa a národní tituly získala také v Belgii,Francii,Nizozemsku,Portugalsku a Španělsku. Na okruzích tento legendární automobil kraloval až do počátku devadesátých let a vyhrál například i evropský titul cestovních vozů v závodech do vrchu.

První generace se vyráběla jako kupé a v omezené sérii jako kabrio. V jednotlivých letech výroby byly měněny parametry vozu, uvedené technické údaje platí pro základní provedení prvního roku výroby. Následující generace E36 již bohužel ztratila mnohé z kouzla svého předchůdce, a to především díky velké hmotnosti a nemotornému ovládání. Zejména tato řada se posléze stala častým terčem nevkusných tunnerských úprav.

k dispozici byla i lůžková úprava..

Helmute, prosím tě ukážeš mi po šichtě ten obchod s těmi zajímavými videokazetami vole??

M-Power ve své ryzí formě

Roberto Ravaglia s M3 kraloval na světových okruzích v letech 1986-89. Na snímku z berlínského okruhu Avus vede kromě svých soukmenovců rojnici vozů Mercedes 190, Ford Sierra či Mazda RX-7.

Setkání generací - o poznání subtilnější E30 vedle své nabobtnalé sestry E36.

 

Technické údaje: Karoserie: dvoudveřové čtyřmístné kupé nebo cabriolet (výjimečně) Motor:řadový čtyřválec 2,3l Výkon: 147 kW při 6 750 ot/min Převodovka: pětistupňová manuální (jednička vlevo dole), zadní náhon Brzdy: kotoučové na všech kolech Maximální rychlost: 237 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: za 6,9 sec

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech