logotype

BMW Z1 (1988-1991)

Nadčasový výrostek z Mnichova

Když se v druhé polovině roku 1986 objevily na stránkách německého odborného tisku fotografie futuristické studie roadsteru Z 1, vzbudily neočekávaný ohlas mezi čtenáři. Všichni se ptali, kdy a za kolik si bude možné tohle auto koupit. Zájem byl tak obrovský, že poměrně extravagantní vůz postavený na bázi modelu 325i skutečně spatřil světlo světa už o rok později na frankfurtském autosalonu. V té době měli v Mnichově už totiž několik tisíc objednávek na auto, o němž dlouhou dobu nebylo ani jisté, zda se vůbec bude sériově vyrábět.

Na sklonku osmdesátých let se zet jednička začala skutečně prodávat za nekřesťanských osmdesát tisíc západoněmeckých marek. Ukázalo se však, že většina z objednávajících byli spekulanti, kteří doufali, že zájem o vůz bude mezi motoristy tak velký, že se jim podaří na jednom voze vydělat několik tisíc marek. Závazné smlouvy na dodávku nového vozu (s polovinou kupní ceny složené předem) bylo možné odkoupit na inzerát i o deset tisíc marek levněji. I to bylo jedním z důvodů, proč se automobilka rozhodla výrobu o tři léta později zastavit. K většímu rozmachu tohoto futuristického skvostu rozhodně nepomohla ani vysoká cena, která ani zadaleka nemohla konkurovat neméně vydařené Mazdě MX-5. Celkem bylo vyrobeno jen něco málo přes pět tisíc kusů. Dnes je tak první z mnichovských "Zetek" vysoce ceněným sběratelským exemplářem.

jeden z mála vozů našel svého majitele i v Čechách...

"Zetjednička" na Pohořelci

 

Technické údaje: Karoserie: dvoudveřový roadster s dveřmi elektricky zasouvanými vertikálně do prahů karoserie, plastové panely karoserie Motor: řadový šestiválec o objemu 2 494 cm³, vrtání 84 mm a zdvih 75 mm, komprese 8,8, vstřikování Bosch Výkon: 125 kW při 5800 ot/min Točivý moment: 222 Nm při 4300 ot/min Převodovka: pětistupňová manuální Brzdy: kotoučové na všech kolech Hmotnost: 1250 kg Maximální rychlost: 225 km/h Zrychlení na stovku: 7,9 s Pevný kilometr: 28,8 s

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech