logotype

Jaguar XJS (1975-1995)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Následník legendárního modelu E-type

 

Jaguar XJS byl představen v roce 1975 jako přímý následník modelu E-Type a zpočátku to s ním nevypadalo příliš dobře. Přestože v mnoha ohledech převyšoval svého předchůdce, odborná veřejnost jej nekompromisně sestřelila kvůli přílišné odlišnosti od modelu E-Type a i zákazníci mu vyčítali protáhlý tvar, nezvyklé zadní sloupky, plastové nárazníky a stísněnnější interiér. Přitom XJS, který zdědil zavěšení, brzdy i skvělý dvanáctiválec se vstřikováním z modelu XJ, měl skvělé jízdní vlastnosti, byl pohodlný a v neposlední řadě s maximální rychlostí okolo 245 km/h i velmi rychlý.

Postupem času si však na nový tvar zakazníci začali zvykat a když v roce 1983 přibyl v nabídce ještě dvouvačkový čtyřiadvacetiventilový šestiválec o obsahu 3,6l s nímž zrychloval ještě lépe než s dvanáctiválcem, začala se karta obracet a z XJS se začal stávat velmi úspěšný model. Řada motorů se ještě rozšířila v roce 1991 o čtyřlitr s katalyzátorem a v roce 1993 byl 5,3 litrový dvanáctiválec nahrazen šestilitrovým.

Za dvacet let ve výrobě jich brány továrny opustilo 115 413 kusů.

 

XJS v úpravě shooting brake

Okruhová verze, se kterou posádka Tom Walkinshaw a Hans Heyer zvítězila v ME cestovních vozů za rok 1984, v konkurenci takových vozů, jako Rover Viteese, BMW 635 CSi či Volvo 240 Turbo. Vyobrazený exponát můžete spatřit v muzeu v Lánech


Technické údaje: Motor: vidlicový dvanáctiválec V12 OHC o obsahu 5343 ccm, později i řadový šestiválec DOHC o obsahu 3565 cmm Brzdy: kotoučové na všech kolech Maximální výkon: 285k při 5750 ot/min / 208k při 5100 ot/min Rozměry d x š x v: 4870 x 1790 x 1260 mm Rozvor: 2590 mm Hmotnost: 1687 kg Maximální rychlost: 245 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 6,7s

2019  PARTAJ - Magazín o klasických autech