logotype

De Lorean DMC 12 (1981-1982)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Návrat do budoucnosti.

Někdejší víceprezident koncernu GM John De Lorean spustil v roce 1981 výrobu zcela nového vozu pod vlastním jménem a názvem DeLorean DMC-12. Výrobu situoval DeLorean do Severního Irska, kde získal od britské vlády dotaci ve výši 94 milionu dolarů na podporu zaměstnanosti, ve skrytu namířenou proti IRA a její snaze zneužít špatné situace ve společnosti. Proslýchá se rovněž, že do projektu byl zainteresován i slavný Colin Chapman, zakladatel firmy Lotus, který za ne zcela vyjasněných okolností zemřel v roce 1982.

 

DMC-12 byl na svou dobu velmi futuristický, což bylo dáno především jeho nahoru se otevírajícími dveřmi ve stylu Mercedesu 300 SL Gullwing. První kousky se objevily na trhu v roce 1981 za cenu okolo 30000 dolarů. Vozy nebyly nikdy lakovány, protože už sama laminátová karoserie potažená plechy z nerez oceli dodávala DeLoreanu nezaměnitelné kouzlo. Výjimkou byla jen vánoční série Firmy American Express. Nabízela totiž DeLoreany pozlacené, které si zájemci mohli pořídit za zhruba 85000 dolarů.

Vůz byl vybaven vidlicovým šestiválcem (výroby Volvo a Renault) PRV-6 o objemu 2,85 litru a výkonu 130 PS při 5500 ot./min. Tento zbastlený motor uděloval 1200 kg těžkému vozu zrychlení z 0-100 Km/h za 8,5 s a maximální rychlost za hranicí 180 km/h. Vzhledem k tomu, že motor tvořil významnou část hmotnosti, to byly obdivuhodné hodnoty. Logickým důsledkem nadváhy pak byla i vysoká spotřeba přesahující 15l na 100km. Motor byl uložen uprostřed.

Vozy DeLorean se nejvíce proslavily ve filmové trilogii Návrat do budoucnosti (1-1985; 2 a 3 1989), kde hlavní role ztvárnili Michael J.Fox a Christopher Lloyd. Film vznikl v režii Stevena Spielberga. Vůz ve filmech létal, jezdil po železnici na starém západě a nakonec ho "sešrotoval" vlak po návratu do roku 1985.

 

 

V průběhu tří let vyrobil jen 8900 kusů DMC-12 a firma měla s výrobou i odbytem velké potíže, což vedlo DeLoreana k nouzovému způsobu řešení. V roce 1983 ho policie zatkla v Los Angeles při pokusu prodat plný kufr kokainu v hodnotě kolem 24 milionu dolarů.

Soud později sprostil DeLoreana viny na základě obhajoby, která říkala, že šlo o provokaci ze strany nastrčených protidrogových agentů.V průběhu vyšetřování a soudního líčení ale firma vyhlásila úpadek a DeLorean strávil následující roky řadou soudních sporů, jak s věřiteli, tak i s jednou ze svých bývalých manželek.

některé pasáže použity z autoweb.cz

z filmu návrat do budoucnosti

 

Technické údaje: Karoserie: dvoudveřové kupé 2+2 Motor: vzadu uložený vidlicový šestiválec (výroby Volvo a Renault) PRV-6 o objemu 2,85 litru a výkonu 130 PS při 5500 ot./min. Převodovka: pětistupňová brzdy: kotoučové vzadu i vpředu Maximální rychlost: 180 Km/h Zrychlení 0-100 Km/h za 8,5 s Průměrná spotřeba paliva se pohybovala okolo 15 l/10

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech