logotype

Fiat 500 (1957-1975)

Nákupní taška v tom nejlepším slova smyslu.

Model Fiat 500 byl představen v létě roku 1957 a vykazoval některé typické znaky slavného modelu Topolino, např. oblíbenou shrnovací střechu. Technické řešení modelu 500 bylo však samozřejmě veskrze moderní. Mimo jiné byl u Fiatu poprvé použit vzduchem chlazený dvouválcový motor umístěný vzadu se zdvihovým objemem 479 ccm a výkonem 9,6 kW při 4 000 otáčkách.

Proti všemu očekávání podniku byla bohužel odezva veřejnosti na model spíše zklamáním, a tak již téhož roku byla na domácím autosalonu v Turíně představena vylepšená verze. Výkon stoupl na závratných 15 koníků a rychlost téměř na 90 km/h. Četné změny byly provedeny i na karoserii: sluneční clony, spínač tlumených světel u volantu, polstrovaná zadní sedadla a kryty hlavy kol. Vedle této verze byla nějakou dobu nabízena lacinější modifikace s motorem o 15k, ale s původní karoserií.

Uprostřed roku 1958 byl prezentován model 500 Sport s objemem 499, 5 ccm, výkonem 15,8 kW, max. rychlostí 105 km/h a dvoubarevnou karoserií. O dva roky později následoval oblíbený 500 D se stejným motorem jako sport, ale maximálkou na 95 km/h, sníženou na úkor lepšíh pružnosti.

V březnu 1965 byl pak uveden model 500 F se dvěma vpředu zavěšenými dveřmi. Významnější, především estetické změny, jako např. nárazník s houkačkou, vybavení přístroji jako u fiatu 850 a radiální pneumatiky byly provedeny u verze Lusso z roku 1968.

V roce 1972 představila firma Fiat zejména u našich severních sousedů oblíbený F126, jinak také zvaný "Maluch", který byl následníkem pětistovky. Model 500 byl nadále nabízen ve verzi R s motorem o výkonu 13,3 kW a objemem 594 ccm a zjednodušeným vnitřním vybavením. Po vyrobení téměř 4 milionů exemplářů byla výroba dne 1. srpna 1975 s konečnou platností zastavena.

vylepšená verze s palubní deskou z modelu 850

 

málem bych zapomněl na závodní verzi od Carla Abartha s motorem zvětšeným na 695 ccm

 

Technické údaje: Karoserie: čtyřmístná dvoudveřová limuzína Motor: (první verze) vzadu uložený vzduchem chlazený řadový dvouválec o objemu 479 ccm Max. výkon: 9,6 kW (13k) Převodovka: čtyřstupňová mechanická, částečně synchronizovaná Brzdy: bubnové Maximální rychlost: 85 km/h

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech