Lotus Elan (1962-1973)
Utajený závodník.
Když byl tento vůz v roce 1962 představen, milovníci aut už věděli, co mohou od Lotusu očekávat. Vynikající ovládání, tazantní zrychlení a charakteristický vzhled, to všechno byly obvyklé atributy značky z Norfolku a Elan tato očekávání rozhodně nezklamal.
Ocelový páteřový rám byl základem pro sklolaminátovou karoserii a dvouvačkový motor Ford o objemu 1 600 ccm, což dohromady tvořilo velmi vyvážený celek, dosahující téměř dokonalého vyvážení mezi rychlostí a ovládáním. Colin Chapman tak vytvořil důstojného nástupce Lotusu Seven. Elan se pak vyráběl v pěti různých modelových sériích, z nichž nejsilnějším byl model Sprint. Byl z Elánů také nejrychlejší, se zrychlením z klidu na šedesátimílovou hranici pod 7 sekund a nejvyšší rychlostí dosahující 195 km/h.
Kromě verze Sprint stojí za povšimnutí ještě Elan Plus 2 uvedený v roce 1967.Byla to verze s pevnou střechou a navíc dvěma místy vzadu pro děti, jinak řečeno ideální rodinný vůz.
Bez ohledu na hluk v kabině a omezený prostor v kufru byl Elan dokonalý a potěšení z jízdy v jednom z nejsportovnějších vozů tohoto období vychutnávalo více než 12.000 majitelů. Sám Chapman před ním však i varoval "Není určen pro řidiče s nešikovnýma rukama a těžkýma nohama. Je rozhodně jen pro ty, kteří přesně vědí, jak ovládat nejúžasnější sportovní vůz světa", hlásaly trochu s nadsázkou dobové reklamní materiály.
Elan Plus 2
S4
Sprint v barevném stylu Chapmanových vozů F1 (Gold Leaf)
strohý ale účelný interiér
bez střechy
na snímku šasi jsou dobře vidět tzv. Chapmanovy vzpěry - kombinované pružící a tlumící jednotky, namontované na závěsech svírajících nezvykle velký úhel s platformou podvozku.
Technické údaje: Karoserie: dvoumístný cabriolet nebo kupé Motor: Fordův čtyřválec OHC o objemu 1 558 ccm, výkon 126 k při 6 500 ot./min. Převodovka: manuální čtyřstupňová Brzdy: kotoučové na celém voze Maximální rychlost: 195 km/h Vyrobeno: 1 353 ks