logotype

Morgan Plus 4 (1950-1969)

Anglický sporťák nedotčený pokrokem

Morgan Plus 4 z roku 1960

Firma Morgan byla až do roku 1936, kdy na trh uvedla svůj první plnohodnotný automobil Morgan 4/4 se čtyřválcovým motorem a čtyřmi koly, známa především jako výrobce slavných tříkoleks dvouválcovými motory. Morgan 4/4 byl vyráběn s různými variantami karosérií a postupem času byla firma nucena v průběhu Druhé světové války nucena přeorientovat výrobu na součásti protiletadlových kanónů. Po válce byl ještě nějakou dobu model 4/4 vyráběn s motory firmy Standard o obsahu 1,3l a když se u Standardu rozhodli ukončit výrobu této pohonné jednotky, začal Morgan používat motory Vanguard o obsahu 1991ccm nebo 2088ccm. Nový model pojmenoval Plus Four.

Nový Morgan Plus 4, který se na trhu objevil v roce 1950, vypadal podobně jako 4/4 a původně měl separátní blatníky a světlomety připevněné na příčné čelní tyči. Rozvor se prodloužil o 10cm a rozchod se rozšířil o 5cm. Karosérie pak kromě nového motoru ukrývala i plně synchronizovanou převodovku a hydraulické bubnové brzdy na všechna kola.

Od roku 1951 byla k dispozici i čtyřmístná verze a po roce 1953 dostal Morgan Plus 4 novou zaoblenou masku po vzoru v té době reinkarnovaného modelu 4/4.

V roce 1954 se do nabídky dostaly i menší a živější dvoulitry z Triumphu TR2, které v roce 1958 vytlačily zpod kapoty Morganu motory Vanguard. V roce 1961 se pod kapotou objevily ještě silnější 2,2 litrové čtyřválce z Triumphu TR4, s nimiž byl Morgan Plus 4 schopen dosáhnout rychlosti 170 km/h.

V letech 1961 až 1969 bylo vyrobeno také 101 vozů ve verzi Super Sports s motorem vybaveným karburátory Weber, výkonem až 135k a karosérií s panely z hliníkových slitin. V této verzi byl Morgan schopen uhánět více než ďábelských 190 km/h.

V roce 1969 byl Morgan Plus 4 z výroby stažen a po šestnáctileté odmlce se od roku 1985 dodnes opět vyrábí.

Novodobý Morgan Plus 4 (na obrázcích níže) nedoznal z pohledu designu žádných zásadních změn

 

Technické údaje: Karoserie: dvoumístná otevřená s motorem vpředu Motor: (TR4) - řadový čtyřválec o obsahu 2138 ccm se svěma karburátory SU Výkon: 100k při 4750 ot/min Točivý moment: 159Nm při 3000 ot/min Převodovka: manuální čtyřstupňová Brzdy: bubnové na všech kolech Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 3658 x 1422 x 1320 mm Rozvor: 2438 mm Maximální rychlost: 173 km/h

2017  PARTAJ - Magazín o klasických autech