Jaguar XJ12 (1972-1992)
Luxusní micinka
Luxusnější Jaguar XJ12 Vanden Plas
Jaguar XJ12 přišel na trh v roce 1972 a jednalo se o model, který měl doplnit řadu XJ6 odstartovanou v roce 1968 o luxusnější variantu, určenou pro nejnáročnější klientelu. Měl imitovat styl těch nejnákladnějších vozů a zároveň dávat najevo nebývalý výkon. Byl posledním modelem sira Williama Lyonse před odchodem do důchodu a jednalo se o nejrychlejší čtyřsedadlový sériový sedan své doby s maximální rychlostí 224 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 7,4s.
Na rozdíl od původních modelů řady XJ6 vybavených výhradně řadovými šestiválci dostal pod kapotu vidlicový dvanáctiválec DOHC o obsahu 5,3l, který byl poprvé uveden na trh v modelu E-type rok předtím.
Kromě Jaguaru XJ12 se vyráběla i v podstatě identická verze pod názvem Daimler Double Six s odlišnou mřížkou chladiče. Navíc se objevila ještě v roce 1972 i prodloužená verze Vanden Plas (pojmenovaná po známé karosárně). Další dva roky byl Jaguar XJ12 dostupný jak v základní verzi, tak i v prodloužené a od roku 1974 byl k dispozici již pouze v delší variantě. Označení Vanden Plas pak bylo vyhrazeno luxusnější variantě s lépe vybaveným interiérem.
V roce 1974 se objevila druhá série Jaguaru XJ12 se zvýšeným předním nárazníkem. V tomtéž roce se v nabídce pod označením XJ12C objevila i dodnes velmi ceněná verze kupé na zkráceném podvozku. Do roku 1977, kdy byla z výroby stažena jich bylo vyrobeno 10 tisíc.
Poslední verze - Series III s plošší střechou, skloněnějším předním onem, novými zadními světly a ráfky byla navržena pod taktovkou Pininfariny se začala vyrábět v roce 1979.
Jaguar XJ12 Series I z let 1972 až 1974
Dvoudveřový Jaguar XJ12C Series II z let 1974 až 1979 se zvýšeným nárazníkem
Dvoudveřový Jaguar XJ12C Series II z let 1974 až 1979
Jaguar XJ12L Series II z let 1974 až 1979
Jaguar XJ12L Series II z let 1974 až 1979
Jaguar XJ12 Series III z let 1979 až 1992
Jaguar XJ12 Vanden Plas - Series III
Jaguar XJ12 Vanden Plas - Series III
Jaguar XJ12 Vanden Plas - Series III
Technické údaje: Karoserie: čtyřmístný čtyřdveřový sedan / dvoudveřové kupé s motorem vpředu Motor: vidlicový dvanáctiválec DOHC o obsahu 5343 ccm, se čtyřmi karburátory Stromberg Výkon: 309k při 6250 ot/min Převodovka: automatická třístupňová Brzdy: kotoučové na všech kolech Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 4814 x 1768 x 1343 mm Rozvor: 2765 mm Maximální rychlost: 224 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 7,4s