logotype

Tatra 600 - Tatraplan (1947-1952)

Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Aerodynamický klasik

Po druhé světové válce byl v Tatře pod modelovým ozančením T107 vyvíjen vůz, který měl nahradit úspěšnou Tatru T57 Hadimršku a svými vlastnosti se blížit osmiválci T87.

První prototyp pojmenovaný Ambrož byl poháněn plochým čtyřválcem o obsahu 1,75l chlazeným radiálním ventilátorem a na první testy došlo koncem roku 1946. Při jízdních zkouškách se zjistilo, že vůz je díky nové zadní nápravě značně nestabilní, motor o výkonu 40k nestačí k rozumné akceleraci, chlazení motoru je nedokonalé a vytápění prakticky nefunkční. Vzhledem k tomu, že zkoušky dalšího prototypu Josef na jaře následujícího roku tyto závěry jen potvrdily, byl v Tatře vyčleněn tým konstruktérů pro přepracování podvozku, motoru a karosérie. Do podzimního pražského autosalonu roku 1947 byl vůz přepracován a bylo vyrobeno prvních pět prototypů, které byly představeny veřejnosti a vzbudily velkou pozornost. V následujích několika měsících jsou provedeny další jízdní zkoušky a odstraněny další nedostatky a 24. července 1948 opouští výrobní linku první sériový vůz označený již T600, disponující dvoulitrovým plochým čytřválcem s výkonem 52k a moderní aerodynamickou karosérií s na svou dobu neuvěřitelně nízkým součinitelem odporu vzduchu Cx pouze 0,32. Cena byla původně stanovena na 130 tisíc korun a následně ještě o deset tisíc zvýšena.

 

Další změny vyplývající ze zkušeností s prvními sériovými vozy na sebe nenechaly dlouho čekat a v průběhu sériové výroby tak dochází k zesílení zadní nápravy, přepracování brzdových bubnů, olejového filtru vzduchu, ventilátoru, původní karburátor Zentih-Stromberg byl nahrazen dvěma typu Solex.

 

V roce 1951 byla výroba přesunuta z kopřivnické Tatry do AZNP Mladá Boleslav, kde se následně zásadně snížila kvalita vozů a v roce 1952 je výroba zcela ukončena. Celkem bylo vyrobeno 6342 vozů.

 

 

Technické údaje: Karoserie: samonosná čtyřdveřová aerodynamická s motorem vzadu Motor: vzduchem chlazený plochý čtyřválec (boxer) OHV o obsahu 1952 ccm Výkon: 52k při 4000 ot/min Převodovka: manuální čtyřstupňová Brzdy: bubnové hydraulické na všech kolech Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 4540 x 1670 x 1520 mm Rozvor: 2700 mm Hmotnost: 1200 kg Maximální rychlost: 130 km/h Spotřeba: 11l / 100 km

2024  PARTAJ - Magazín o klasických autech