logotype

Lotus Esprit (1976-2004)

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

Anglická legenda, která se udržela ve výrobě téměř 30 let.

Lotus Esprit byl poprvé představen jako stříbrný koncept na Motor Show v Turíně, první prototyp se představil o rok později v Ženevě a k prvním zákazníkům se dostal o další tři roky později.

 

Byl dílem Giorgetta Giugiara, který jej původně pojmenoval Kiwi, ale vedení Lotusu podle tradice požadovalo pojmenování začínající na E. Byl tedy překřtěn na Esprit. Ještě poměrně spartánský model Esprit S1 s dvoulitrovým motorem se vyráběl od roku 1976 do roku 1978 a bylo vyrobeno celkem 714 kusů.

V roce 1977 s zahrál ve filmu James Bond - the Spy Who Loved Me, kde jej Roger Moore mohl po stisku kouzelného tlačítka používat i jako ponorku.

Lotus Esprit S1

V roce 1978 Lotus představil inovovanou verzi S2 se změněným spoilerem pod předním nárazníkem, který měl vliv na zlepšení aerodynamiky a stability ve větru. Za zadními okénky se objevily "uši", které přiváděly více vzduchu k motoru, baterie se přesunula z kabiny do podlahy zavazadlového prostoru, změnila se kola, na zádi se objevila světla z Roveru 3500, v motoru se změnilo ventilové víko atd. Od roku 1980 jej bylo možno objednat i ve verzi S2.2 s zvětšeným motorem na 2,2 l.

Lotus Esprit S2

Pyšný otec a jeho dítě. Colin Chapman a jeho Esprit S2.

Na tomto a následujících snímcích se můžete pokochat detaily Lotusu Esprit S2.2. Pozornému čtenáři jistě neunikne výška, nebo spíš nížka vozu ve srovnání s například za ním stojícím Peugeotem 307.

 

 

 

Uprostřed uložený čtyřválec

 

Ještě v roce 1980 se dostal do výroby také model Turbo Esprit s motorem o obsahu 2,2 l preplňovaný turbodmychadlem Garett T3, s nímž dosahoval výkonu 210k při 6250 ot/min. Maximální rychlost vzrostla na 240 km/h a zrychlení z 0-100 km/h se zlepšilo na 5,6s. Změnil se podvozek i přední náprava a na vůz začal Lotus poskytovat pětiletou záruku.

V roce 1987 se objevil nový Esprit vycházející z rukou designera Petera Stevense, který při zachování výrazně klínového profilu, zaoblil ostré linie Espritu a zvětšil prostor pro posádku.

Na počátku devadesátých let vyvinul Lotus nový vidlicový osmiválec o obsahu 3,5l, který se později stal základní pohonnou jednotkou Espritu. Ten se tak zařadil mezi supersportovní vozy, přičemž byl schopen zrychlením z 0 na 100 km/h pod 5 sekund hravě překonat mnoho svých konkurentů, jako třeba Porsche 911. V závodní verzi byl nový motor schopen dosáhnout bez nějakých zásadních úprav až 550k.

Lotus Esprit V8 z roku 1998

Lotus Esprit V8

Lotus Esprit poslední generace z roku 2002

 

Technické údaje: Esprit S1 a S2: Motor: řadový šestnáctiventilový čtyřválec DOHC o obsahu 1973 ccm umístěný uprostřed Výkon: 160k při 6200 ot/min Převodovka: pětistupňová manuální Maximální rychlost: 198 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 8,6s

Esprit V8 z roku 2002: Motor: vidlicový osmiválec V8 o obsahu 3506 ccm umístěný uprostřed Výkon: 354k při 6500 ot/min Převodovka: pětistupňová manuální Točivý moment: 372 Nm při 2500 ot/min Maximální rychlost: 282 km/h Zrychlení 0-100 km/h: 4,2s

2020  PARTAJ - Magazín o klasických autech